Hjelp til å komme i gang
-
Mobilbank - kom i gangMobilbanken støtter iPhone, Android og Windows Phone. Last ned app fra App Store/Google Play/Microsoft Store - søk på Totens Sparebank.
MERK: Før du kan ta i bruk mobilbank må du sørge for å ha en aktivert BankID.
Alle må aktivere mobilbanken og sette ny PIN ved første gangs bruk (gammel pålogging/PIN vil ikke fungere).
Fremgangsmåte for aktivering i nettbank:
1. Trykk på "Innstillinger" -> "Mobilbank" i menyen til venstre, og så på "Aktiver".
2. Videre registrerer du mobilnummeret mobilbanken lastes ned på og lager en firesifret PIN.
Fremgangsmåte for aktivering i mobilbank:
1. Velg "Aktiver" i første skjermbilde.
2. Aktiver mobilbanken ved hjelp av nettbanken, BankID på brikke eller BankID på mobil.
3. Velg så avtalen med ditt navn og klikk "legg til" (Se bilde). Du kan aktivere andre avtaler senere.
4. Velg en firesifret PIN-kode:
5. Signer avtalen med BankID / BankID på mobil, Du kan nå logge inn i mobilbanken med BankID på mobil eller selvvalgt firesifret PIN.
Slik betaler du en regning i mobilbanken
1. Velg "Betalinger" -> "Betaling" i hovedmeny.
2. Fyll ut feltene og velg Betal dersom du bare skal betale én regning. Skal du betale flere regninger, velger du Godkjenn. Da legger du betalingene til godkjenning før du signerer for alle betalingene samlet.
3. Signer betalingen ved hjelp av BankID på mobil eller selvvalgt PIN-kode. Ved bruk av PIN må du i tillegg bekrefte betalingen med en engangskode du får oppgitt på skjermen. PIN tastes først, deretter engangskoden.
-
Nettbank - kom i gang
Pålogging nettbank – alle må logge på med BankID
I påloggingsbildet kan du velge mellom BankID med brikke eller BankID på mobil.
Slik aktiverer du BankID i nettbanken
Dersom du har mottatt kodebrikke fra Totens Sparebank, må du aktivere BankID for å gå videre.
1. Fra påloggingssbildet (se skjermbilde over), gå til Pålogging med brikke, tast inn fødselsnummer og klikk Logg inn.
2. På neste skjermbilde får du beskjed om at det finnes en BankID-avtale som ikke er registrert. Klikk Start.
3. Bestill passord; Velg "Send meg passord på SMS" og tast inn kode fra kodebrikken du har i Totens Sparebank. Klikk Neste.
4. Tast inn engangspassordet som kom på SMS, les gjennom og aksepter avtalevilkårene og klikk Neste.
5. BankID er nå aktivert og pålogging til nettbank skal være klar innen få minutter.
PS: Finner du ikke kontoene til dine barn eller din ektefelle/samboer? Prøv å bytte avtale!
Slik finner du kontoer du eier og disponerer i nettbanken
Nettbanken fordeler kontoene på avtaler. Hver avtale er knyttet opp mot én person eller én bedrift, men flere kan få tilgang til samme avtale. For å betale fra en konto, må du derfor først sikre at du har valgt korrekt avtale. Avtale velges ved pålogging, men du kan enkelt bytte via "Bytt avtale" oppe til høyre.
Oversikt i nettbanken over alle kontoer du disponerer
Den første oversikten du får opp etter du har logget inn, viser kun kontoer i valgt avtale. Ønsker du oversikt over alle avtaler og kontoer du har tilgang til, sørg for at du er på "Mine kontoer" og klikk på de tre strekene (også kalt burgermeny) ute til høyre, som vist på skjermbildet under. Velg "Kontoer jeg disponerer".
Introduksjonsvideo
Betaling og overføringer, av Eika Gruppen
-
Nettbank for bedrifter - kom i gang
BankID
Du må ha BankID for å logge deg inn i nettbanken vår. I påloggingsbildet kan du velge mellom Pålogging med brikke eller BankID på mobil. BankID fra annen bank kan brukes.
Slik finner du kontoer du eier og disponerer
Den nye nettbanken fordeler kontoene på avtaler. Hver avtale er knyttet opp mot én person eller én bedrift, men flere kan få tilgang til samme avtale. For å betale fra en konto, må du derfor først sikre at du har valgt korrekt avtale. Avtale velges ved pålogging, men du kan enkelt bytte via "Bytt avtale" oppe til høyre.
Oversikt over alle kontoer du disponerer
Den første oversikten du får opp etter du har logget inn, viser kun kontoer i valgt avtale. Ønsker du oversikt over alle avtaler og kontoer du har tilgang til, sørg for at du er på "Mine kontoer" og klikk på de tre strekene (også kalt burgermeny) ute til høyre, som vist på skjermbildet under. Velg "Kontoer jeg disponerer".
PS: Finner du ikke kontoene til en bedrift du har tilgang til? Prøv å bytte avtale! Hvis du fortsatt ikke ser kontene du har tilgang til, ta kontakt med banken på tlf 61 14 12 00 eller epost post@totenbanken.no
Nyttig video fra Eikagruppen:
Betale på tvers av avtaler du har tilgang til
Det er mulig å betale flere regninger på tvers av avtaler, for så å godkjenne og signere alle på én gang. Gå inn i hver enkel avtale og legg betalingene til godkjenning. Husk å klikke på "Legg til godkjenning" i betalingsvinduet.
Når du er klar, gå til Betalinger i hovedmenyen og deretter Godkjenn betalinger. Velg deretter "Godkjenn på tvers" Denne siden er delt i tre seksjoner:
1. Neste handling (nedtrekksmeny hvor du velger hva du skal gjøre med betalingene).
2. Oppsummering (antall betalinger og totalbeløp).
3. Liste over betalinger (med kryssboks til venstre), fordelt per avtale
Betalingene i listen vil alle være standard krysset av/aktivert. Her kan du deaktivere betalinger som ikke skal kjøres. I nedtrekksmenyen for Neste handling (oppe på siden), velger du "Godkjenn og gjennomfør betalinger og avtaler", se skjermbilde under.
Signer så med BankID.
Etterpå finner du en god oversikt/logg over signerte betalinger under "Signerte på tvers" i menyen på toppen av siden. -
BankID på mobil
BankID på mobil fungerer på samme måte som ved bruk av vanlig BankID. Forskjellen er at du ikke trenger å ha med kodebrikken hele tiden. Det gjør BankID på mobil til et fleksibelt alternativ når du er på farten og ikke har kodebrikken tilgjengelig.
- BankID på mobil virker selv om du flytter SIM-kortet fra én mobil til en annen.
- Tjenesten fungerer i utlandet.
- Fungerer på de fleste mobiler og hos alle mobiloperatører.
Se forklarende kom-i-gang-video her: