Hopp til innholdet
Fusjon med SpareBank 1 Østlandet
Nyhet

Hvordan skal du forholde deg til banken fremover?

Totens Sparebank og SpareBank 1 Østlandet har nå slått seg sammen. Hva betyr dette for deg?

Totens Sparebank og SpareBank 1 Østlandet har nå slått seg sammen. Hva betyr dette for deg? Det meste blir som før inntil videre, både når det gjelder nettbank, BankID, mobilbank, forsikringer, lån, sparing og fond. Vær samtidig på vakt mot svindelforsøk!

Du kan bruke banken din som før på alle områder. Rådgiveren din er på plass for å hjelpe deg med det du måtte lure på. Det er først når vi slår sammen våre tekniske systemer, planlagt mot slutten av 2025, at du vil merke endringer som nye bankkort, ny nettbank, mobilbank, forsikringer og låne- og innskuddsavtaler. Du vil få beskjed fra banken når det skjer endringer som angår ditt kundeforhold. 

Selv om vi er blitt én bank, har vi også samme e-postadresse, nettsider og telefonnumre fram til vi får slått sammen våre IT-løsninger. Du vil likevel kunne se SpareBank 1 Østlandets logo, eksempelvis på våre e-post-signaturer og på annet materiell. 

Vær på vakt mot svindel

Det er mye svindelforsøk for tiden og de kriminelle tar i bruk stadig nye metoder. Kriminelle tar kontakt og utgir seg for å være fra blant annet politiet eller banken og forsøker å få deg til å overføre penger til en «sikker konto» eller oppgi BankID-informasjon. En vanlig svindelmetode er også at kriminelle sender e-post eller SMS og ber deg om å klikke i lenker. I stadig økende grad oppsøker de også folk hjemme og gir inntrykk av at det haster og vil hjelpe deg med å forhindre at du blir svindlet. Her er noen viktige huskeregler:

  • Overfør aldri penger til en såkalt «sikker konto» i forbindelse med at noen tar kontakt og ber deg om det. 
  • Logg deg aldri inn med BankID informasjon via lenker du får tilsendt.
  • Oppgi aldri BankID eller innloggingsinformasjon til noen, heller ikke til familie, bank eller politi -uansett hvordan de henvender seg.
  • Er noe mistenkelig eller er du i tvil – kontakt banken.   

Fondssparing 

De som har fond hos Eika Kapitalforvaltning, har nylig mottatt informasjon fra dette selskapet om at Totens Sparebank ikke lenger er agent for Eika Kapitalforvaltning. Vi ønsker å informere deg om at SpareBank 1 Østlandet har egen konsesjon som verdipapirforetak. Vi kan derfor bistå deg som kunde med alt du måtte lure på rundt fondssparing og investeringer, inkludert investeringsrådgivning. Dette gjelder både fond fra Eika Kapitalforvaltning og andre fondsleverandører.

Ta gjerne kontakt med din kunderådgiver i banken eller vårt kundesenter på telefon 61 14 12 00.