Åpenhet i Totens Sparebank
Slik jobber vi i Totenbanken med åpenhet - og her kan du laste ned vår redegjørelse etter åpenhetsloven.
Åpenhetsloven ble innført 1. juli 2022. Loven skal sikre at virksomheter er bevisst på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I tillegg skal loven sikre at allmenheten får tilgang til denne informasjonen.
Loven pålegger oss, som næringsaktør, en informasjonsplikt, samt å gjennomføre aktsomhetsvurderinger, både av egen virksomhet og av våre forretningspartnere. Som forretningspartnere mener vi her våre leverandører.
Egen virksomhet
Totens Sparebank har – over tid – vært bevisst på hvem vi handler med. En systematisk kartlegging av disse ble gjort i forbindelse med at banken ble sertifisert som Miljøfyrtårn medio 2022. Den viser samtidig hvilke av våre samarbeidspartnere som er miljøsertifisert, enten gjennom ISO sertifisering eller Miljøfyrtårn.
Forretningspartnere / leverandører
Banken har – over tid - hatt fokus på rutiner knyttet til innkjøp av varer og tjenester. I våre rutiner skal vi bl.a. kartlegge produktets levetid, sosiale forhold i produktets verdikjede, leverandørens miljøpolicy og leverandørenes etiske forretningsdrift.
Banken har vedtatt en egen innkjøpspolicy, som aktivt blir fulgt opp fra bankens side. Vi vil samarbeide med leverandører og tjenesteytere som imøtekommer våre krav og standarder.
I løpet av 2023 vil banken gjennomføre aktsomhetsvurderinger på samtlige leverandører som faller inn under bankens innkjøpspolicy. Disse vurderingene vil bli rapportert i bærekraftrapporten for 2023.
Spørsmål
Totens Sparebank vil svare på eventuelle ytterligere spørsmål knyttet til åpenhetsloven, da sender du oss bare en e-post til post@totenbanken.no.